20 februari 2025

Samrådsprocesserna vägleder projektets centrala utvecklingsalternativ

 

Projektutvecklingen i Kallak har på relativt kort tid tagit stora kliv framåt och har fått stöd av de värdefulla synpunkter och förslag som inkommit under samrådsprocesserna. Vårt konsultteam, som kombinerar svenska och internationella erfarenheter, fortsätter arbetet med att förbättra verksamhetens prestanda.

Vi har minskat tekniska och ekonomiska osäkerheter, optimerat verksamhetens miljömässiga fotavtryck samt skapat bättre kontroll över miljöpåverkan, inte minst när det gäller vatten- och avfallshantering.

Transportfrågan i fokus

Transporten av upp till 2,8 miljoner ton magnetitkoncentrat per år från Kallak till någon av de möjliga utskeppningshamnarna i Narvik eller Umeå har varit ett centralt ämne i våra diskussioner. Vi har förstått att den frågan är viktig för samhället, och med de synpunkter som inkommit från Jokkmokksborna fortsätter vi att leta lösningar som minskar säkerhetsrisker och påverkan på samhället och miljön.

Tidigare har vi på Jokkmokk Iron presenterat tre huvudsakliga transportalternativ mellan Kallak och Vaikijaur:

  1. Lastbilstransporter är en relativt beprövad lösning, även om elektriska tunga transporter är ett nytt fenomen på marknaden. Dock bedöms lastbilstransporter ha betydande påverkan på rennäringen, närboende, vägsäkerheten samt verksamhetens driftkostnader.

  2. Ett transportband innebär relativt stora investeringar men låga driftskostnader. På grund av sin tekniska utformning skulle det dock utgöra en barriär som hindrar renarnas fria vandringar, ta orörd mark i anspråk och därmed påverka natur, mark och vatten.

  3. En pumpledning är det alternativ som bedöms ha minst påverkan på människor och natur i det omgivande landskapet. I det transportalternativet blandas järnmalmskoncentratet med vatten till en så kallad slurry som kan pumpas i en pipeline från gruvområdet i Kallak till terminalområdet i Vaikijaur.

Pumplösningen är visserligen inte beprövad i den här skalan i Sverige, men används flitigt i andra delar av världen. Det innebär att det internationellt finns hög teknisk kompetens och mångårig erfarenhet av att utforma sådana anläggningar. Högre initiala investeringskostnader balanseras av mycket låga driftkostnader, oöverträffad driftsäkerhet och minimal miljöpåverkan.

Vi är därför glada att kunna berätta att en pumpledning mellan gruvområdet och järnvägsterminalen vid Inlandsbanan anses vara det föredragna transportalternativet för gruvprojektet. Denna lösning har potential att minska riskerna för samhället, påverkan på klimatet och skydda både natur- och kulturmiljöer. Vi fokuserar fortsatt på relevanta teknik- och miljöutredningar.

Din åsikt är viktig

Jokkmokk Irons gruvprojekt i Kallak kräver att samtliga berörda känner sig delaktiga i diskussioner och samråd. Vi är alltid öppna för att höra din åsikt – tveka inte att höra av dig till oss på info@jokkmokkiron.se om du har några frågor eller förslag.

Dmytro Siergieiev
Projektchef, Jokkmokk Iron

By Formsmedjan. Powered by YAGO.